Refundacja wyrobów medycznych - najczęstsze pytania

Pytania & Odpowiedzi

Kliknij na Pytanie aby rozwinąć odpowiedź

Dofinansowanie ze środków publicznych można uzyskać na wiele różnych pomocy czy sprzętów medycznych. Wśród nich są podstawowe środki higieniczne jak pieluchomajtki czy podkłady, ale także sprzęt rehabilitacyjny taki jak wózki inwalidzkie czy ortezy.  

Aby móc skorzystać z refundacji, należy uzyskać zlecenie na wyroby medyczne wystawione przez uprawnioną do tego osobę. Ważne, aby o dofinansowanie należy ubiegać się przed zakupem wyrobu medycznego. Zwrot kosztów zakupu pełnopłatnego wyrobu na podstawie paragonu nie jest możliwy.

Jest to zależne od wybranego wyrobu medycznego. W odpowiednim Rozporządzeniu Ministra Zdrowia każdemu wyrobowi przypisane są osoby uprawnione do wystawiania zleceń. Najczęściej są to  lekarze różnych specjalizacji, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarka, położna, fizjoterapeuta czy felczer.

Limity są zróżnicowane i zależą od wielu czynników. Wybrany wyrób medyczny ma określony przez Ministra Zdrowia limit refundacji. Zazwyczaj im większy koszt zakupu wyrobu medycznego, tym wyższy również limit dofinansowania ze środków publicznych.

Zlecenie na wyrób medyczny można z łatwością zrealizować w każdej aptece czy sklepie z zaopatrzeniem medycznym, o ile posiadają ono umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Nie obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że zlecenia można zrealizować w dowolnym miejscu w kraju.

Z reguły każde zlecenie jest ważne przez okres 12 miesięcy. Wyjątkiem są przykładowo zlecenia na comiesięczne zaopatrzenie w podstawowe środki higieniczne jak np. pieluchomajtki. Należy wtedy każdego miesiąca realizować zlecenie po części, aby móc skorzystać z przeznaczonej ilości produktu na okres miesiąca. Należy pamiętać, iż realizacja zlecenia na części musi odbywać się w jednym tylko miejscu.

Od 1 stycznia 2020 r. osoba uprawniona wypisując zlecenie musi korzystać z systemu informatycznego, z którego gotowy druk będzie mógł być wydrukowany. Zlecenia odręczne mogą być wypisywane jedynie w przypadku awarii systemu informatycznego.

Od 1 stycznia 2020 r. weryfikacja i potwierdzanie zlecenia odbywa się elektronicznie w trakcie jego wystawiania. W przypadku druków odręcznie napisanych konieczna jest wizyta w Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia przypisanym do miejsca zamieszkania pacjenta. Wprowadzony obecnie system informatyczny znacznie skraca te formalności i ułatwia realizację zlecenia.

Różnicę pomiędzy wysokością dofinansowania ze środków publicznych, a ceną sklepową sprzętu pokrywa pacjent lub jego opiekun prawny. Ceny wyrobów medycznych różnią się miedzy sobą w zależności od producenta czy wybranego sklepu.

Można się starać o skrócenie tego czasu użytkowania i zakup nowego sprzętu z refundacją. Jest to sytuacja, kiedy przykładowo wózek inwalidzki czy orteza przestają spełniać swoje założone funkcje. Dzieje się tak w przypadku dzieci, które szybko rosną i najzwyczajniej w świecie nie mieszczą się już do wózka inwalidzkiego. Wniosek o skrócenie czasu użytkowania będzie wskazany również w przypadku pogorszenia stanu zdrowia osoby z niepełnosprawnością i koniecznością zmiany zaopatrzenia na bardziej specjalistyczne.

W Rozporządzeniu Ministra Zdrowia ujęty został limit refundacji napraw wyrobów medycznych. Przykładowo wózki inwalidzki mogą ulegać nieplanowanym awariom, które znacznie utrudnią życie osób z nich korzystających. Aby uzyskać refundację naprawy, należy wypełnić zlecenie naprawy wyrobu medycznego w Oddziale Narodowego Funduszu Zdrowia. Po jego zweryfikowaniu można zacząć naprawę sprzętu.